Marlena Rynowiecka
czytaj więcej
Swoją pracę zaczynałam jako nauczyciel matematyki, fizyki i informatyki w Społecznej Czwórce i Dębince, gdzie później przez 10 lat byłam dyrektorem.
Ważnym doświadczeniem była moja “pozytywna przerwa” w edukacji i 5 letnia praca w biznesie, w dużej grupie budowlanej. Miałam okazję wspierać znaczące inwestycje, pracowałam w obszarach wsparcia IT i PR. To dało mi nieco inne spojrzenie na to, co dzieje się w szkole. To wtedy powstała myśl, że szkoła mogłaby stworzyć możliwości obserwacji świata zewnętrznego i doświadczania.
Powrót do edukacji w roku 2012, do Społecznej Czwórki pozwolił wykorzystać te doświadczenia. Istniejąca już jakość szkoły i rozwijająca się kadra pozwoliły nam osiągnąć dzisiejszą opinię i poziom. Spojrzeliśmy na szkołę w jeszcze inny sposób, zależało nam na budowaniu jakości szkoły, ale i poczucia wartości każdego ucznia, każdego nauczyciela. Odkrywanie talentów, dostrzeganie małych i dużych sukcesów oraz odpowiedzialność, ciągły rozwój to priorytety naszej pracy.
Wizyty w szkołach w Londynie i w Helsinkach, szkolenia nauczycieli w Wielkiej Brytanii i Finlandii dają nam możliwość szerszego patrzenia na edukację. Podróże uczniów i nauczycieli wpisały się na stałe w kalendarz szkoły, co z pewnością będziemy kontynuować na poziomie Liceum.
Z wykształcenia jestem matematykiem i informatykiem, ukończyłam Uniwersyt A.Mickiewicza w Poznaniu, później Zarządzanie Przedsiębiorstwami na Uniwersytecie Ekonomicznym i Psychologię Społeczną na WSNHiD.
Prywatnie: mam dorosłego syna, dwójkę wnuków oraz dwie pasje: psychologię, a dokładnie Analizę Transakcyjną i ciągle jeszcze tańczę tango argentyńskie.
Dagmara Dziubińska
czytaj więcej
Hispanistka, tutorka, wychowawczyni, wieloletnia opiekunka samorządu szkolnego, koordynatorka licznych projektów unijnych, niepoprawna optymistka, latynoska dusza kochająca ludzi.
Jestem absolwentką Filologii Hiszpańskiej na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Oprócz języka hiszpańskiego posługę się biegle językiem angielskim, francuskim i portugalskim, a planach mam naukę włoskiego.
Ze Społeczną Czwórką związałam się w 2010 roku. Od razu poczułam, że to jest miejsce, w którym chcę pracować oraz które chcę współtworzyć.
Już od pierwszego roku organizuję wyjazdy do Hiszpanii, wiedząc, że zanurzenie w kulturze oraz języku jest nieodzownym elementem nauki języka obcego. Od ponad 10 lat współpracuję ze szkołą językową Colegio Maravillas w Benalmadenie, a od 2016 z Escola Lleó XIII w Barcelonie, z którą współpracowaliśmy w ramach projektu Erasmus+.
Nauka dla mnie jest przygodą, dlatego też nieustannie poszukuję nowych ścieżek rozwoju. Uczestniczyłam w konferencjach metodycznych w Polsce oraz zagranicą ( m.in. IATEFL, eTwinning w Madrycie), projektach międzynarodowych (CLIL w Londynie), które również współtworzę i koordynuję ( Science Around Us, Akredytacja programu Erasmus+).
W obszarze moich zainteresowań jest przede wszystkim człowiek. Szkoła nie tylko wspiera rozwój intelektualny i naukowy, ale przede wszystkim społeczny i emocjonalny, dlatego też, by móc być jeszcze lepszym nauczycielem, wychowawcą i tutorem odbyłam szkolenia z obszaru psychologii: Tutoring II stopnia, Point of You czy Analizy Transakcyjnej. Ponadto, jestem liderką Pozytywnej Dyscypliny. Zgodnie z jej założeniami stawiam relacje ponad rację, ponieważ najważniejszy jest dla mnie młody człowiek, jego kompetencje i uczucia.
W czasie wolnym podróżuję (najlepiej do najbardziej dzikich zakątków świata), nurkuję oraz tańczę salsę.
Dagmara Tabaka-Wojak
czytaj więcej
Nauka języka angielskiego to dla mnie przede wszystkim komunikacja w języku obcym w przyjaznej atmosferze. Dzięki temu moi uczniowie nie tylko odnoszą sukcesy na egzaminach zewnętrznych, ale również z łatwością posługują się językiem angielskim podczas wyjazdów zagranicznych, takich jak wymiany międzynarodowe czy kursy językowe.
Stwarzanie możliwości rozwoju swoich uczniów oraz nauczycieli dzięki programowi Erasmus+ stało się moim celem. W związku z tym współtworzyłam Strategię Umiędzynarodowienia Społecznej Czwórki, której ważnym założeniem jest rozwój językowy zarówno kadry jak i uczniów. Moi uczniowie brali udział w dwuletnim programie wymiany ze szkołą w Hiszpanii, współpracowali online ze szkołami w Turcji i Hiszpanii.
Dzięki zagranicznym kursom metodycznym w Wielkiej Brytanii i Finlandii wprowadziłam i upowszechniłam w Społecznej Czwórce CLIL – zintegrowane nauczanie języka obcego, rekomendowane przez Komisję Europejską.
Edukacja to dla mnie holistyczne podejście do ucznia. Podczas indywidualnych spotkań z moimi podopiecznymi jako tutor wyznaczam z nimi ścieżki rozwoju i towarzyszę im w ich drodze do sukcesu. W pracy z grupą kieruję się założeniami Pozytywnej Dyscypliny.
Ukończyłam Wydział Filologii Angielskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Prywatnie jestem mamą dwóch córek, a po pracy odpoczywam na sesjach jogi i na hamaku z książką.
Agnieszka Banaszak
czytaj więcej
Pracę z młodzieżą rozpoczęłam poprzez wykłady i działania popularyzujące wyniki badań antropologicznych. Nauczycielką biologii jestem od 2017 roku. Nauczanie postrzegam wielowymiarowo. To intensywny proces dydaktyczny bardzo wymagającego przedmiotu, ale również odpowiedzialna misja wspierania młodych ludzi w realizacji ich marzeń. Efektem tego jest wiele znakomicie zdanych egzaminów maturalnych, dzięki którym moi podopieczni kształcą się na kierunkach medycznych i biotechnologicznych. Jest szalenie satysfakcjonującym móc pokazywać młodzieży, że wymarzone studia, a dalej kariera zawodowa i naukowa, są w zasięgu ręki.
Energii dodaje mi muzyka, dlatego wielką przyjemność znajduję w koncertach symfonicznych. W wolnych chwilach lubię ciszę, książki psychologiczne i samotność.
Aleksandra Berger
czytaj więcej
Staram się aktywizować uczniów, aby korzystali ze swoich zasobów i potencjału w jak najbardziej przydatny dla nich sposób, mając na względzie przyjemną atmosferę w klasie oraz dzieląc się moją ogromną pasją do kultury krajów hiszpańskojęzycznych. Szczególnie interesuję się językiem kolokwialnym, używanym przez młodzież w Hiszpanii, dzięki czemu poza realizowaniem zagadnień programowych mogę pokazywać moim uczniom, jak wielowymiarowa jest nauka języka obcego.
Ewa Bujak
czytaj więcej
Aktywność zawodową rozpoczęłam w szkole średniej, ale dość szybko urzekła mnie idea szkolnictwa niepublicznego, które nie narzuca ciasnych norm, nie ogranicza się do egzekwowania podstawy programowej, ale stwarza możliwość swobodnego i samodzielnego działania uczniów, rozwija ich wyobraźnię, dostrzega talenty, kształtuje osobowość, dostosowuje nauczanie do zmieniającego się świata. Za sprawą tego przekonania związałam się ze Społeczną Czwórką, która przez kolejne lata stała się miejscem mojej pracy i osobistego rozwoju.
Nauczanie języka polskiego traktuję jako szczególne wyzwanie, bo dzięki niemu uczę młodych ludzi obcowania z literaturą, wrażliwości na słowo, kształtuję świadomych odbiorców kultury autorefleksyjnych i gotowych do poszukiwania własnych dróg rozwoju.
Literatura jest moją pasją i nieodłącznym elementem życia, stąd w pracy z młodymi ludźmi staram się przekazywać moje głębokie przekonanie, że z każdą kolejną lekturą zyskujemy nowe inspirujące doświadczenia, potrafimy spoglądać z innej perspektywy, a nade wszystko budujemy swój wewnętrzny świat i uczymy się „czytać” samych siebie.
Iwona Czajka
czytaj więcej
Ze Społeczną Czwórką związałam się w pierwszym kroku jako rodzic, ale kiedy została podjęta decyzja o otwarciu Liceum okazało się, że nie muszę rozstawać się ze Szkołą i mogę współpracować w innej roli – już jako nauczyciel.
Praca z młodzieżą daje mi ogromną satysfakcję, a możliwość przekazania swoich zawodowych doświadczeń jest zawsze dobrym dopełnieniem programu nauczania. Preferuję prowadzenie zajęć w formie dyskusji, pracy grupowej, case studies czy przygotowania projektów. Uważam, że wiedzę przyswaja się najlepiej na konkretnych przykładach i że nie ma jedynej i właściwej metody nauczania – ona musi podążać (i nadążać!) za zmieniającym się światem i tym jak w nim funkcjonujemy.
W czasie wolnym czytam książki, tańczę flamenco. Uwielbiam też podróże, zarówno te dalekie jak i te po Polsce. Kocham góry. 🙂
Sylwia Denka
czytaj więcej
Ze Społeczną Czwórką związana jestem od 2007 roku. Od uczniów otrzymałam bliski memu sercu tytuł „Schulmutter”. Jako Frau Denka jestem również matką wymiany ze szkołą partnerską z Kilonii (Humboldt-Schule Kiel), którą z sukcesami oraz wsparciem PNWM (Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży) organizuję od ponad 10 lat.
Jestem fanką krajów niemieckojęzycznych. W związku z tym, że z Poznania mamy bliżej do Berlina niż do Warszawy, z pewnością zabiorę Was w niejedną podróż, abyście w praktyce mogli wykorzystać zdobyte na lekcjach umiejętności językowe oraz zapoznać się z kulturą naszych sąsiadów.
Rodowita poznanianka. Kocham podróże i swoje miasto, a szczególnym sentymentem darzę Kino Muza oraz powieści Małgorzaty Musierowicz.
Zuzanna Frąszczak
czytaj więcej
Interesuję się psycholingwistyką. Na studiach poświęcałam czas badaniom naukowym sprawdzającym wpływ czynników osobowych na przyswajanie języków obcych. Zdobytą wiedzę i obserwacje wdrażam na co dzień tak, by pomóc swoim uczniom znaleźć najskuteczniejsze i zarazem najprzyjemniejsze metody nauki.
Moja praca zawodowa to mieszanka różnych aktywności z dziedziny językoznawstwa i projektowania (jestem także absolwentką grafiki). Z radością traktuję ją jako swoje hobby. Ze względu na miłość do kina na co dzień zajmuję się także tłumaczeniami audiowizualnymi. Jako graficzka najchętniej poświęcam się projektom dla branży filmowej, muzycznej i modowej.
dr Rafał Górniak
czytaj więcej
Chęć do uczenia się chemii pozwoliła zdobyć nie tylko klasyczną wiedzę o mechanizmach reakcji i sposobie wytwarzania związków chemicznych, ale przede wszystkim była bramą do zrozumienia szeregu zjawisk i procesów w otaczającej nas rzeczywistości: od powstania Wszechświata po sposoby wytwarzania energii elektrycznej.
Swoją pasję do chemii dzielę wraz z pasją do programowania numerycznego. Przez wiele lat nauczałem języków programowania takich jak: Delphi (object Pascal), Fortran, C++. Obecnie doskonale się i używam w mojej pracy naukowej języka Python, który aktualnie jest jednym z najbardziej popularnych języków obiektowych.
Jestem również absolwentem licznych staży krajowych i zagranicznych, dzięki którym zbudowałem swój potencjał dydaktyczny. Uwielbiam się uczyć, a zdobytą w ten sposób wiedzę staram się przekazać podczas mojej pracy z młodzieżą.
Ponadto interesuję się filmem, żeglarstwem i od lat uprawiam aikido.
Renata Hegmit-Jarych
czytaj więcej
Psycholog, specjalistka w poszukiwaniu rozwiązań z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem pracy w szkole. W relacjach stawiam na bycie w kontakcie z innymi i sobą samym.
Jestem absolwentką psychologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończyłam dwuletnie szkolenie terapii Gestalt, brałam udział w kursach Analizy Transakcyjnej i Neurolingwistycznego Programowania oraz wielu innych. Posiadam dyplom studiów podyplomowych z zakresu psychoprofilaktyki na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Uwielbiam gotować, przyrządzać różne potrawy z przyjaciółmi i znajomymi i spędzać upojny czas przy jedzeniu. Karmienie ciała i duszy jest dla mnie dużą wartością.
Prywatnie jestem żoną i mamą prawie dorosłych dzieci, córki i syna, z którymi dzielę muzyczne i filmowe pasje. Odpoczywam spacerując po lesie, który zachwyca mnie o każdej porze roku, często gotuję i czytam. Sporo podróżuję, staram się wtedy znajdować mało utarte ścieżki i oglądać miejsca nieoczywiste. No i wciąż uparcie uczę się języka angielskiego.
Jadwiga Jankowiak
czytaj więcej
Jestem również współautorem projektu: „Autorski cyfrowy e-Podręcznik źródłem rozwoju szkoły, nauczyciela i ucznia.” W ramach tego projektu będę uczestniczyć w kilkudniowym kursie metodycznym z zakresu nowoczesnych technologii na Uniwersytecie w Galway w Irlandii. Zdobyte doświadczenie przełożę na swoje lekcje.
Do zespołu Społecznej Czwórki dołączyłam w 2010 roku początkowo jako nauczyciel biologii, a w kolejnych latach również jako nauczyciel przyrody. Od wielu lat jestem przewodniczącą zespołu przyrodniczego oraz koordynatorką zespołu do spraw ewaluacji wewnętrznej. Prowadziłam również zajęcia z Eksperymentariów w ramach projektu unijnego „Czwarty wymiar nauczania”.
Wyznaję zasadę, że nauka poprzez doświadczanie i eksperymentowanie jest najlepszą drogą do osiągnięcia celu. Jestem również ogromną fanką zajęć terenowych, obcowania z przyrodą, doświadczania tego co, nas otacza. Uważam, że nic nie zastąpi własnego przeżywania i przeprowadzania pewnych procesów, zobaczenia na własne oczy, jak coś funkcjonuje i reaguje ze sobą. Podczas zajęć stawiam również na nawiązywanie relacji z uczniami, poszukiwanie ich mocnych stron oraz wsparcie w rozwoju.
Prywatnie jestem mamą dwójki dzieci i wiele czasu spędzam w lesie obcując z przyrodą. Hobbystycznie prowadzę kanały w social mediach pod nazwą nauczycielkabiologii, gdzie między innymi dzielę się wiedzą z zakresu nauk przyrodniczych.
Sławomir Jenek
czytaj więcej
Piotr Kociniewski
czytaj więcej
Moją przygodę z muzyką rozpocząłem już w wieku ośmiu lat, kiedy wstąpiłem do Poznańskiego Chóru Chłopięcego „Poznańskie Słowiki” pod dyrekcją prof. Stefana Stuligrosza. Łącząc naukę z pasją śpiewania zwiedziłem prawie całą Europę, Stany Zjednoczone, Japonię i Boliwię. Pierwsze kroki w zawodzie nauczyciela rozpocząłem w Szkole Chóralnej Jerzego Kurczewskiego w Poznaniu. Obecnie współpracuję z Zespołem muzyki Dawnej „Cantores Viridimontani” z Zielonej Góry. Pracę nauczyciela muzyki łączę więc z koncertowaniem.
Jestem człowiekiem pogodnym i otwartym na ludzi. W każdym staram się dostrzegać jego potencjał i dobre strony. Moim celem jest wspieranie i rozwijanie talentów dzieci, aby uwierzyły w siebie i czerpały radość z muzykowania. Jako katecheta staram się kształtować postawy młodych ludzi tak, aby znajdowali równowagę między tym, co duchowe i tym, co materialne.
Łukasz Konieczka
czytaj więcej
Lubię się uczyć, co spowodowało ukończenie studiów podyplomowych z fizyki, edukacji dla bezpieczeństwa, zarządzania oświatą czy BHP i ppoż. Uczestniczyłem także w licznych szkoleniach i konferencjach. Za swój ogromny sukces uważam uzyskanie uprawnień do nauczania chemii w systemie IB w języku angielskim.
Aby być przekonanym, że szkoła to najlepsze miejsce dla mnie próbowałem również pracy w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Jednak po roku wróciłem do szkolnictwa, gdyż przekazywanie wiedzy, kreowanie postaw i bycie częścią dnia młodego człowieka jest bezcenne.
Ze szkolnictwem związany jestem od 2009 roku, ze Społeczną Czwórką od 2023, jednak czuję, że to miejsce i niezwykli ludzie sprawiają, że zagoszczę tu na dłużej.
W wolnej chwili biegam, jeżdżę na rowerze, morsuję i zdobywam górskie szczyty. Przy akompaniamencie niszowej muzyki lub dźwięku silnika motocyklowego eksploruję świat.
Paulina Koschany
czytaj więcej
Biegle władam językiem angielskim – zdobyłam certyfikaty Cambridge: C1 oraz C2, co pozwala mi pracować z literaturą anglojęzyczną i wprowadzać jej elementy podczas zajęć.
W swojej pracy staram się – wbrew temu, co podpowiada czasem współczesny świat – przekonać do prawdziwości słów Wisławy Szymborskiej. Czytanie to naprawdę najlepsza zabawa, jaką ludzkość sobie wymyśliła.
Prywatnie – wierzę w moc słów: Anima sana in corpore sano – W zdrowym ciele zdrowy duch – staram się zatem dbać o równowagę duszy i ciała; uwielbiam sport – to najlepsze lekarstwo na wszelkie bolączki.
Od niedawna – fanka leśnych kąpieli i podróży, od dawna – miłośniczka biegania, pływania i …czytania.
Bogna Kowalczyk
czytaj więcej
Lubię przyczyniać się do sukcesów swoich uczniów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, takich jak Wojewódzki Konkurs Języka Angielskiego, Olimpiada Języka Angielskiego Juniorów, Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego “FOX”, Konkurs Poezji Irlandzkiej, konkursy “Obraz a słowo” czy “Poznajemy literaturę angielską” ( gdy liczba laureatów i finalistów przekroczyła mój wiek, przestałam liczyć ;-D)
Wielokrotnie współtworzyłam wnioski w konkursach akcji KA1 i KA2 w ramach programu Erasmus+, wspólnie koordynowałam projekty z akcji “Mobilność kadry edukacji szkolnej” pt. “CLIL drogą do rozwoju i sukcesu w szkole i życiu” oraz „Autorski cyfrowy e-Podręcznik źródłem rozwoju szkoły, nauczyciela i ucznia”. Jestem także współautorką podręcznika “Żywioły”, pierwszego w Społecznej “Czwórce” cyfrowego, “szytego na miarę” podręcznika do zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego. Chętnie współpracuję z nauczycielami w przygotowaniu zajęć CLIL.
Mam na swoim koncie współpracę międzynarodową w zakresie organizacji wymian i zagranicznych wyjazdów z młodzieżą.
Pasjonuje mnie kultura, literatura, geografia, historia i tradycje krajów anglojęzycznych i tą pasją dzielę się z uczniami – wszystkie wspomniane wyżej wątki znajdują miejsce w moich lekcjach.
Cenię sobie także współpracę z instytucjami propagującymi uczenie i nauczanie języka angielskiego oraz kulturę krajów anglojęzycznych (Wydział Anglistyki UAM, Fundacja Kultury Irlandzkiej, ośrodki egzaminacyjne British Council, IATEFL PL, wydawnictwa edukacyjne).
dr Jolanta Kusiak-Kościelska
czytaj więcej
Podczas podyplomowych studiów z zakresu edytorstwa, które podjęłam w 2012 roku, rozpoczęłam pracę jednocześnie w edukacji i branży wydawniczej, a rok później otworzyłam swoją działalność – Pracownię Ad Iustum, w której zajmowałam się redakcjami i korektami tekstów i książek naukowych oraz literatury pięknej, copywritingiem a także szkoleniami z zakresu etyki słowa i poprawności językowej. Te doświadczenia przekonały mnie, że „granice naszego świata są granicami naszego języka”, a poprawna polszczyzna jest potrzebna każdemu, kto czyta i mówi po polsku. Pozwoliły mi także spojrzeć na szkołę i edukację z nieco innej strony i zrozumieć, że uczenie się przez całe życie jest naszym współczesnym przywilejem.
W pracy nauczycielki języka polskiego najbardziej lubię możliwość towarzyszenia uczniom i wspierania ich w procesie ich rozwoju, poszerzania horyzontów, osiągania przez nich coraz wyższych kompetencji literackich i językowych. Z przyjemnością oceniam prace konkursowe (także jako jurorka polonistycznych konkursów) i zawsze zachęcam uczniów do sięgania po więcej. Poza wiedzą staram się uczyć moich uczniów świadomego odbioru sztuki, wykorzystując w dydaktyce teksty obcojęzyczne, często łącząc czytanie tekstów kultury – malarstwa, rzeźby, teatru – z literaturą.
Co chyba naturalne, nie wyobrażam sobie życia bez czytania. Czytam zawodowo, dla przyjemności, dla zdobycia wiedzy – ciągle coś czytam. Poza tym lubię nabierać wiatru w żagle, dlatego od lat relaksuję się, żeglując po polskich i nie tylko śródlądziach, zawsze z moją rodziną – mężem i dwojgiem dzieci.
dr Paweł Nowak
czytaj więcej
Violetta Noweta
czytaj więcej
Pracę z uczniami opieram na praktycznym doświadczeniu popartym umiejętnościami i wiedzą nabytą podczas wielu szkoleń i kursów. Jestem certyfikowaną tutorką. Brałam udział w zagranicznych projektach unijnych organizowanych w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Jestem współautorką podręcznika „ Żywioły” – cyfrowego podręcznika do zintegrowanego nauczania przedmiotowo – językowego. Prowadziłam „Eksperymentaria” w ramach Projektu unijnego „Czwarty wymiar nauczania”.
Wielokrotnie przygotowywałam moich uczniów do udziału w konkursach o zasięgu wojewódzkim, krajowym i międzynarodowym, gdzie kilkunastu z nich uzyskało tytuły finalistów i laureatów. Edukacja to dla mnie pasja, którą zaszczepił we mnie mój nauczyciel fizyki ze szkoły podstawowej.
Chęć zdobywania wiedzy, ciągłego rozwijania się, pewność i wiara w siebie, pokonywanie barier – staram się od wielu lat przekazywać moim uczniom.
Na co dzień kieruję się słowami Jolanty Knitter – Zakrzewskiej: „W życiu codziennym musi być i obowiązek, i pasja, a szczęściem jest ukochanie swojej codzienności”.
W wolnych chwilach oglądam wydarzenia sportowe, a szczególnie: żużel, tenis ziemny, siatkówkę, lekkoatletykę oraz sporty zimowe.
Uwielbiam czytać książki, szczególnie kryminały i literaturę popularnonaukową. Pasjonuje mnie historia sztuki i muzyka poważna. Maluję, choć na tę pasję mam mało czasu.
Prywatnie jestem żoną i mamą.
dr Damian Pałka
czytaj więcej
W pracy dydaktycznej lubię to, że każdy dzień jest nowym wyzwaniem. Kolejna lekcja jest niepowtarzalna, choć nie zawsze przebiega według planu, który sobie założyłem. Z perspektywy pedagogicznej blisko mi do myślenia, które prezentowała Maria Montessori oraz Alexander Neil. Oboje stawiali na swobodny rozwój dziecka, przy życzliwym wsparciu dorosłych.
W 1999 roku ukończyłem studia magisterskie na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Następnie podjąłem pracę w Zakładzie Historii Kościoła Wydziału Teologicznego UAM w Poznaniu, gdzie pracowałem do 2010 r. W 2005 r. obroniłem rozprawę doktorską pt. Kościół katolicki wobec Żydów w Polsce międzywojennej.
Do 2016 r. pracowałem jako nauczyciel akademicki oraz pracownik naukowy w takich jednostkach badawczych jak:
– Wydział Teologiczny UAM
– Wydział Historyczny UAM,
– Instytut Slawistyki – Polska Akademia Nauk.
W międzyczasie rozwijałem swoje kompetencje na polu dydaktyki szkolnej. W 2001 r. podjąłem pracę nauczyciela języka niemieckiego w Publicznym Gimnazjum w Gębicach, gdzie uzyskałem stopień nauczyciela kontraktowego. W 2005 r. rozpocząłem współpracę z I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi Fundacji EKOS w Swarzędzu. We wszystkich typach szkół prowadzonych przez Fundację EKOS realizowałem zajęcia z historii oraz wiedzy o społeczeństwie. Prowadziłem również Warsztaty Nadobowiązkowe w ramach Klubu Debat Oksfordzkich. W 2020 r. uzyskałem stopień nauczyciela mianowanego. W trakcie pracy we wspomnianych szkołach kierowałem przygotowaniami uczniów do konkursów tematycznych takich jak: Wojewódzki Konkurs Historyczny, Olimpiada Solidarności, Olimpiada Historyczna, Mistrzostwa Wielkopolski Debat Parlamentarnych i Oksfordzkich.
Przez lata współpracy z zespołem szkolnym Fundacji EKOS realizowałem projekty, których celem było nawiązywanie relacji z uczniami i nauczycielami placówek spoza Polski. W ramach wymian prowadzonych przez Szkoły Fundacji EKOS wziąłem udział w następujących projektach:
– Wymiana z Indiami – Bal Bharati Public School w New Delhi,
– Wymiana z Holandią – CSW Van de Perre w Middelburgu.
Współpracowałem ze studentami z Chin, Ukrainy, Sri Lanki i Etiopii, którzy odbywali praktyki w szkole w ramach programu AIESEC.
Swoje doświadczenia związane z pracą z osobami dorosłymi, czy innymi nauczycielami (w tym także byłymi), rozwijałem w ramach współpracy z Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Czarnkowie, gdzie prowadziłem sekcję historyczną. Ponadto brałem udział w szkoleniu nauczycieli w ramach kursów organizowanych przez Żydowskie Muzeum Galicja w Krakowie, która jest polskim partnerem organizacji Centropa zajmującej się badaniem i dokumentowaniem życia społeczności żydowskiej w Europie Środkowo-Wschodniej. Ponadto miałem okazję prowadzić szkolenie dla nauczycieli I Liceum Ogólnokształcącego Fundacji Ekos w Swarzędzu z tematu analizy transakcyjnej. W 2018 r. wziąłem udział w V Ogólnopolskim Kongresie Tutoringu, który miał miejsce w Warszawie. W latach 2023-2024 brałem udział w obradach Okrągłego Stołu wokół Wielkopolskiej Edukacji, co pozwoliło mi na poszerzenie perspektywy z punktu widzenia władz samorządowych oraz organizacji pozarządowych.
Zdobyte doświadczenie na polu pracy naukowej, dydaktycznej, warsztatowej pozwala mi na podjęcie wyzwania, jakim niewątpliwie jest objęcie stanowiska nauczyciela – doradcy metodycznego przy poznańskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli. Posiadane kwalifikacje zawodowe, chęć ciągłego uczenia się, poznawania świata i otaczających nas ludzi pozwala mi w sposób empatyczny, ale i rzeczowy współpracować z innymi nauczycielami historii i wiedzy o społeczeństwie. Nieobca jest mi również kooperacja z radami pedagogicznymi, w których współtworzeniu uczestniczyłem w zaangażowany sposób przez wiele lat. Chciałbym również dzielić się doświadczeniem w zakresie kompetencji cyfrowych, które rozwijałem w okresie zdalnego nauczania oraz w trakcie współpracy ze Szkołą w Chmurze. Postęp techniczny w tej dziedzinie może być traktowany jako zagrożenie, ale nie ulega wątpliwości, że narzędzia cyfrowe w obecnej chwili dają nauczycielom olbrzymie możliwości, których efektywne wykorzystanie pozwoli na rozwinięcie ich kompetencji zawodowych i ułatwi relacje na linii nauczyciel-uczeń.
Znając wagę i znaczenie funkcji nauczyciela doradcy-metodycznego w poznańskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, chciałbym podjąć się tego zadania, poświęcając mu swój czas, chęci i zdobyte doświadczenie.
Kamila Pągowska
czytaj więcej
Swoje doświadczenie zawodowe zdobywałam m.in pracując jako psychoterapeutka w poradni psychologiczno-pedagogicznej, będąc pedagożką szkolną w szkole podstawowej i liceum, prowadząc grupy socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, pracując z osobami w kryzysie bezdomności czy w domu dziecka.
W wolnych chwilach praktykuję jogę oraz spaceruję z psem.
W naszej szkole jestem pedagożką szkolną oraz opiekunką samorządu szkolnego.
prof. UAM dr hab. Małgorzata Praczyk
czytaj więcej
Pasjonują mnie zarówno badania naukowe, jak i przekazywanie wiedzy młodszym pokoleniom. Na UAM zajmuję się więc nie tylko pracą naukową i dydaktyczną, ale także tworzeniem programów studiów dla przyszłych nauczycieli historii. Swoje pasje przekuwam w pisanie książek naukowych oraz prowadzenie zajęć i wykładów, dla polskich i międzynarodowych studentów i studentek oraz uczennic i uczniów zarówno w Polsce, jak i w Europie. Publikuję w różnych językach, regularnie występuję na konferencjach naukowych w Europie i poza nią. Rok spędziłam na stypendium na Notre Dame University w USA. Biegle władam językiem angielskim oraz francuskim.
W pracy z licealistkami i licealistami szczególnie zależy mi na uczeniu krytycznego myślenia, wyczulenia na manipulacje przeszłością, dostrzegania długofalowych procesów historycznych i poszerzania wyobraźni historycznej (poprzez skupianie się nie tylko na faktach i datach, ale przede wszystkim na przestrzeniach, krajobrazach, rzeczach, dźwiękach i smakach przeszłości). Bardzo ważne jest dla mnie kształtowanie empatii poprzez naukę o życiu bardzo różnych ludzi i grup społecznych w minionych epokach. Cenię sobie kulturę osobistą, na którą staram się zwracać w szkole uwagę. Uważam, że to także przepustka do lepszej przyszłości naszej młodzieży. Praca z licealistkami i licealistami jest dla mnie bardzo inspirująca – to jeden z najciekawszych okresów w życiu ludzi. Możliwość obcowania z młodymi umysłami w taki okresie jest dla mnie zarówno źródłem satysfakcji, jak i przywilejem.
Pasjami czytam książki (od literatury naukowej, przez reportaże, biografie, aż po literaturę piękną we wszelkich odmianach), gram na fortepianie, „netflixuję” i podróżuję po świecie z dwójką moich cudownych dzieciaków w podstawówkowym wieku.
Karolina Prymas-Jóźwiak
czytaj więcej
Bliskie są mi nieszablonowe strategie edukacyjne, które stawiają na rozwój i eksperyment, autorefleksję ucznia i towarzyszenie mu w drodze do samosterowności. Jestem autorką dwóch interdyscyplinarnych innowacji dydaktycznych „Osobowość przedmiotu” oraz „Educatorium barokowe: gra o sztukę” oraz projektów edukacyjnych „Barokowy supermarket” i „O północy w Paryżu, czyli jak miło być świadomym odbiorcą kultury”. Przygotowuję też chętnych i dociekliwych uczniów do Olimpiady Artystycznej w Sekcji Historii sztuki. W dydaktyce stawiam na tworzenie uczniowi warunków do pracy „głębokiej” w ramach kształtowania umiejętności uczenia się oraz przygotowania młodych ludzi do kształcenia się przez całe życie.
Moją pasją jest sztuka i jej historia. Lubię dzielić się swoją wiedzą i odkryciami, zarówno z młodzieżą, jaki dorosłymi nieco od niej starszymi.
Prywatnie jestem żoną i mamą oraz ważną (jak sądzę) postacią w życiu mojego psa i kotki.
dr Olga Soporowska-Wojtczak
czytaj więcej
Lubię dzielić się wiedzą. Potrafię angażować uczniów w różne pozalekcyjne działania o charakterze literacko-kulturalnym. Moi podopieczni zdobywają laury w konkursach literackich i językowych. Przez szereg lat prowadziłam kółko dziennikarskie – ukazało się kilkanaście numerów szkolnej gazetki. Co roku wydajemy drukiem próby literackie moich uczniów.
Sama także piszę i redaguję. Pracowałam jako redaktor w wydawnictwie o profilu edukacyjno- prawniczym. Jestem autorką artykułów naukowych. Byłam m.in. członkiem zespołu redakcyjnego
“Słownika pisarek wielkopolskich”, do którego przygotowywałam hasła dotyczące poetek – Kazimiery Iłłakowiczówny i Łucji Danielewskiej. Współpracowałam z serwisem Wolne Lektury.
Jestem również autorką prób literackich, książek dla dzieci. Jedno z moich opowiadań zostało wyróżnione w konkursie Teatru Polskiego i Teatru Animacji w Poznaniu na nowatorski tekst o powstaniu wielkopolskim.
Współpracuję z instytucjami promującymi kulturę. Jestem jurorką w młodzieżowych konkursach literackich.
Uwielbiam czytać kryminały, fantastykę naukową oraz powieści historyczne. Dużo podróżuję.
Prywatnie mam dwójkę dzieci – syna i córkę.
Sandra Stachowczyk-Dzięcioł
czytaj więcej
Czynnie biorę udział w sprawdzaniu egzaminów ósmoklasisty i maturalnych. Pozwala mi to na trafne przekazanie wiedzy, skupienie się na istotnych zagadnieniach podczas przygotowania uczniów do matury.
Pracę w Społecznej Czwórce rozpoczęłam w 2014 roku. Przygotowywałam uczniów do egzaminów z matematyki pomagając im osiągać najwyższe wyniki. Moi uczniowie brali udział w konkursach przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i krajowym zdobywając tytuły laureatów i finalistów.
Prowadzenie lekcji matematyki to dla mnie nie tylko przekazywanie wiedzy z jej zakresu, tłumaczenie nowych pojęć, ale również, a może przede wszystkim przygoda odkrywania zależności, problemów oraz wspólne ich rozwiązywanie.
W myśl cytatu “Gdy mówisz, nie uczysz się niczego” na moich lekcjach działamy – aktywnie myślimy, rozwiązujemy zespołowo 🙂
W wolnych chwilach relaksuję się podczas rodzinnych spacerów i wyjazdów żużlowych, gram w gry planszowe i czytam książki. Oczywiście zawsze znajdę czas na rozwiązanie kilku ciekawych zadań matematycznych 😉 Na instagramie prowadzę własny profil poświęcony przedmiotowi, który nauczam @mathescapes.
Maciej Trzuskawski
czytaj więcej
Pracuję w szkole odkąd skończyłem studia, czyli od 2006 roku. Mam wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, jak i młodzieżą. Byłem wychowawcą klas szkoły podstawowej i licealnej. Największym sukcesem w mojej pracy jest to, kiedy spotykam swoich byłych uczniów, którzy chwalą się swoją aktywnością fizyczną uprawianą w wolnym czasie.
Uwielbiam podróże, podczas których odkrywam różne ciekawe miejsca. W planach mam zwiedzić całą Europę przyczepą campingową.
Kiedy chcę się zrelaksować, to słucham muzyki, do której lubię też tańczyć. Poza tym uwielbiam jeździć motocyklem. Razem z przyjacielem wyruszamy w trasę pełną zakrętów i przygód. Nie interesuje nas prędkość tylko droga, którą kierujemy się według mapy lub według uznania.
Na co dzień jestem ojcem dwóch wspaniałych synów, którzy są całym moim światem. Czas spędzony z nimi daje mi radość i szczęście. To jest moja najważniejsza życiowa rola!
Moim znakiem rozpoznawczym jest koszulka drużyny, której kibicuję, czyli „FC Barcelona”. Nie trudno więc zgadnąć, gdzie chciałbym mieszkać. 😉
Jestem przykładem, że regularne podejmowanie aktywności fizycznej służy zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Codziennie jeżdżę rowerem, chodzę na siłownię i biegam. Od paru lat praktykuję zimne kąpiele, czyli „morsowanie”. Jest to dziedzina, którą rozwijam i która mnie bardzo ciekawi. Jest to skuteczny środek zapobiegawczy różnego rodzaju chorobom i posiada bardzo istotny aspekt psychologiczny, o którym sam się przekonałem.
Pracując z uczniami indywidualnie i grupowo, staram się wytworzyć w nich chęć i nawyk do uprawiania aktywności fizycznej. Aby zachęcić do ruchu, często powtarzam zdanie: „Nie szukaj wymówek, tylko znajdź rozwiązanie”.
Bartosz Wosinek
czytaj więcej
Odbyłem szkolenie metodologiczne dla nauczycieli języków obcych w Executive Training Institute na Malcie, które było okazją do wymiany doświadczeń pedagogicznych, najlepszych praktyk i wiedzy w kontekście wielokulturowym.
Jednak przede wszystkim pracę w szkole traktuję jako przygodę, w której codziennie spotyka mnie coś nowego. Staram się nauczać czegoś więcej niż języków. Chcę, żeby każdy uczeń był zauważony, wysłuchany i doceniony. Chcę wymieniać się doświadczeniami, wiedzą, ulubionymi serialami na Netflixie i historiami z życia codziennego.
Uwielbiam wszystko, co możemy zrobić poza budynkiem szkoły: lekcje nad Wartą, wyjścia do escape roomów, pikniki nad Maltą, hiszpańskie filmy w kinie. Poznań daje nam niezliczone możliwości integrowania się i nauki.
Lubię podróże, koncerty (potrafię zaśpiewać wszystkie piosenki Shakiry), książki fantasy i filmowe uniwersum Marvela. Wciąż doskonalę swój francuski i portugalski.
Michał Ziółkowski
czytaj więcej
Poza edukacją działam jako czynny trębacz w kilku big-bandach i orkiestrach dętych. Od najmłodszych lat jestem osobą bardzo aktywną fizycznie. Uwielbiam zarówno sporty zespołowe, które uprawiam chętnie przy każdej możliwej okazji, jak i treningi biegowe, w trakcie których słucham książek i podcastów.
dr Artur Żyto
czytaj więcej
W praktyce szkolnej stawiam na dialog z uczniami i samodzielne kształtowanie wiedzy z wykorzystaniem różnych metod aktywizujących i technik Doug’a Lemova. Na lekcjach geografii zachęcam uczniów do analizy zjawisk przyrodniczych i społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem systemów informacji geograficznej (GIS), przede wszystkim w postaci aplikacji i map cyfrowych, rozwijam również dwujęzyczne nauczanie geografii. Urozmaiceniem lekcji są krótkie wykłady, o charakterze międzynarodowym, udostępnione na platformie edukacyjnej TED-Ed, a także prelekcje z udziałem zaproszonych gości. Nieodłącznym elementem „opisywania świata” (ge – „ziemia”, grapho – „piszę”) są lekcje terenowe związane z nurtem geografii regionalnej i poznawania małej ojczyzny.
W dotychczasowej pracy zawodowej uczestniczyłem w projektach „Nowoczesne strategie wielostronnego przygotowania studentów do zawodu nauczyciela wspomagane internetowym kształcenia. Przyroda w praktyce szkolnej”, „ODYSSEY – Debaty oksfordzkie dla edukacji młodzieży w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych”, „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020”, „EKO-Szkoła”, „Planning in CLIL: from a Unit to a Lesson to a Task”. Od 2023 roku prowadzę również cykl webinarów przygotowujących do matury z geografii w ramach projektu „Studniówka Maturalna”. W ostatnich latach zrealizowałem również autorskie projekty: „Poznaj Poznań”, „Oblicza wody w mieście” i „GEOdoskonali”, byłem również opiekunem szkolnych praktyk studenckich. Ukończyłem kurs „Psychologia eventu”, animatora czasu wolnego oraz przewodnika miejskiego PTTK po Poznaniu.
„Każde odwiedzone przez nas wcześniej miejsca prowadzą nas tutaj, choć wtedy jeszcze o tym nie wiemy” – pamiętając o słowach Pete’a McCarthy’ego z radością poszerzam swoje horyzonty, łączę pracę w szkole z odkrywaniem świata, staram się dzielić własnym doświadczeniem, zaszczepiać w innych ciekawość świata i inspirować do znalezienia swojego miejsca na Ziemi.