Klasa I
Sztuka uczenia się
Karolina Prymas-Jóźwiak
Sztuka uczenia się jest nowym przedmiotem, który powstał z myślą o edukacyjnych wyzwaniach, jakie czekają każdego ucznia, zwłaszcza licealistę. Uczniowie będą poznawać, testować i ćwiczyć metody oraz strategie pracy umysłowej przydatne w procesie nauki. Zbudują zestaw efektywnych narzędzi, z których będą mogli świadomie korzystać nie tylko w szkolnym kontekście, ale i w późniejszych latach edukacji czy w życiu zawodowym.
Klasa II
Kultura Języka
dr Olga Soporowska-Wojtczak
Nazwa przedmiotu oznacza zarówno dział językoznawstwa zajmujący się poprawnością językową, jak i umiejętność prawidłowego oraz stosownego posługiwania się językiem polskim w mowie i w piśmie.
Podstawowym celem zajęć jest wykształcenie wrażliwości na poprawność języka polskiego jako wartości samej w sobie. Uczniowie definiują pojęcia składające się na kulturę języka polskiego, takie jak: poprawność językowa, sprawność językowa, etyka słowa, estetyka słowa i etykieta językowa; uczą się rozpoznawania błędów i usterek językowych, ćwiczą sprawność językową, poznają zasady obowiązujące dla różnych stylów języka.
Oczekiwanym efektem zajęć jest nabycie przez uczniów umiejętności poprawnego i sprawnego, a także świadomego i celowego posługiwania się językiem w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
Zajęcia z kultury języka stanowią integralny moduł kształcenia polonistycznego, językowego i kulturoznawczego na studiach sprofilowanych humanistycznie.
Klasy III
W klasach trzecich przedmioty autorskie dopasowane są do ścieżek, jakimi podążają nasi licealiści:
IIIa – Environmental protection (ścieżka Człowiek i środowisko)
Przedmiot prowadzony w języku angielskim, którego celem jest rozwijanie świadomości ekologicznej oraz zrozumienie kluczowych wyzwań środowiskowych, z którymi mierzy się współczesny świat. Uczniowie poznają podstawowe zasady ochrony przyrody, zrównoważonego rozwoju oraz metody minimalizowania negatywnego wpływu działalności człowieka na środowisko naturalne.
IIIb – Business English (ścieżka Biznes)
Przedmiot skoncentrowany na rozwijaniu umiejętności komunikacji w kontekście biznesowym. Celem przedmiotu jest przygotowanie uczniów do efektywnego posługiwania się językiem angielskim w środowisku zawodowym, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
IIIc – Język sztuk wizualnych (ścieżka Człowiek, świat i kultura)
Przedmiot ten umożliwia poznanie wybranych dzieł sztuk wizualnych, które wpisują się w europejski kanon artystyczny. Uczniowie będą mieli okazję poznać i nauczyć się istotnych elementów języka plastycznego, również podjąć się ich interpretacji, jak i krytycznej oceny. Przywoływane dzieła i praca nad nimi będą stanowiły istotne wsparcie dla przedmiotów humanistycznych.
IIId – Matematyczno-fizyczne aspekty współczesnego świata (ścieżka Nowe Technologie)
Matematyczno-fizyczne aspekty współczesnego świata to interdyscyplinarny przedmiot, który ma na celu zrozumienie i analizę współczesnych zjawisk oraz technologii poprzez pryzmat matematyki i fizyki. Przedmiot ten łączy teoretyczne i praktyczne podejście do zagadnień, które są kluczowe dla funkcjonowania współczesnego świata.